Vergoed door alle zorgverzekeraars

Praktijkadres:
Stevenshof 32 3319 AX Dordrecht
Tel. 0786511450/0636539286
Mail: crielaard@dcn.nu

Afvallen 2017-07-01T01:07:22+00:00

Afvallen

Medisch noodzakelijk of een paar kilo te veel?

De diëtist is in beide gevallen de aangewezen behandelaar want die paar kilo te veel kunnen op den duur ook tot gezondheidsklachten gaan leiden. Maar ook al voel je je er gewoon niet prettig bij of wil je je leefgewoontes nu eens echt gaan veranderen, dan kan ik je helpen.
In mijn praktijk geen streng dieet waarmee je niets meer kan doen en nooit meer mag snoepen.
Je krijgt altijd een persoonlijk dieet mee, dat aangepast is aan je levensstijl, je omstandigheden en eetgewoontes. Apart koken hoeft niet, je hoeft geen bijzondere voedingsmiddelen te kopen of moeilijke combinaties te maken. Ik begeleid je stap voor stap bij het veranderen van alle eet- en snack- en drink- en beweeggewoontes.

Werkwijze

Het eerste consult duurt ongeveer 1 uur. Na de kennismaking ga ik met je in gesprek om een beeld te krijgen van je leef- en eetgewoontes. Ook zaken die van belang zijn voor de behandeling komen aan de orde. Daarbij denk ik aan bijvoorbeeld: heb je kleine kinderen, druk werk en is dit lichamelijk inspannend of ben je gepensioneerd? Moet je vaak uit eten voor je werk of werk je in ploegendienst? Gebruik je medicijnen als antidepressiva of voor de schildklier die invloed hebben op de eetlust en stofwisseling? Ben je in de overgang?

Hierna nemen wij samen de voeding door en stel ik een voeding voor je op die gezond en energiebeperkt is en waarmee je zo min mogelijk honger zult hebben. Natuurlijk houd ik rekening met je wensen en de medische noodzaak om af te vallen. Je krijgt een dagmenu met variaties mee op papier en je kunt ook diverse folders en recepten meenemen.

Ook kun je hierbij nog werken met het DCN Voedingsdagboek dat je gratis bij je consult meekrijgt. Als je wilt kun je ook een app gebruiken. Het is een dagboek geschreven door een groep diëtisten met jarenlange ervaring. Er is ruimte voor 3 maanden. Door het noteren wordt je je bewust van wat je eet, drinkt (en snoept) en in welke situaties je dat doet. Het dagboek besteedt ook aandacht aan de emotie kant van voeding zoals eten bij stress, verveling of verleiding. Samen gebruiken wij het dagboek om stapsgewijs te werken aan gezonde en slanke voeding. Ook is het dagboek een bron van informatie, recepten, tips, bereidingswijzen, tabelletjes en informatie over gezonde voedingsmiddelen.

Mijn methode is hierbij de reguliere diëtisten aanpak. Geen crashdieet, maar een dieet dat te doen is en waarbij je gewoon je dagelijks leven kan leiden. Ik streef met mijn cliënten naar langzaam en blijvend afvallen. Dit kan zo’n halve tot hele kilo per week zijn, sterk afhankelijk van de oorspronkelijk eet- en beweeggewoontes en de voorgeschiedenis. Soms is nog langzamer zelfs beter, omdat het lang vol te houden is. Uiteindelijk is de bedoeling dat ‘het dieet’ en ‘hoe ik gewoon eet’ één geheel worden en je je leven lang fit en slank blijft.

Daarbij geef ik altijd een bewegingsadvies. Bewegen is noodzakelijk, maar hoeft niet altijd de sportschool te zijn. Dagelijkse bewegingen als lopen, fietsen, in de tuin werken, de hond uitlaten en de trap nemen, zijn ook erg goed. Het is wel zo dat als je gaat sporten, en dat kan op heel veel manieren, het afvallen sneller gaat.

Wanneer loop je risico om te zwaar te worden?

Mijn ervaring met mijn cliënten is dat veel mensen het risico lopen bij bepaalde veranderingen in hun levensomstandigheden ook anders te gaan eten en/of minder te gaan bewegen. Ik noem bijvoorbeeld: een bevalling, stoppen met werken, de overgang, het hebben van jonge kinderen, een drukke baan, onregelmatig werk, gebruik van medicijnen die overgewicht in de hand werken, stress en verdriet of juist gaan trouwen of samenwonen.

Merk je dat dit bij jou het geval is, maak dan eens een afspraak in mijn praktijk. Ik help je te zien waar de knelpunten zitten en geef goede, praktische adviezen om weer gezond, lekker en gemakkelijk eten in je nieuwe omstandigheden en zo je gewicht gezond en constant houden.

De overgang

Wanneer de overgang begint is per vrouw heel verschillend. De meeste vrouwen voelen de verandering zo tegen het vijftigste jaar. Maar ook (veel) eerder komt voor. Behalve onregelmatigheid in de menstruaties, merken veel vrouwen ook dat hun lichaamsvet gaat verplaatsen. De taille loopt vol en er komt een buikje. Soms is er ook sprake van gewichtstoename. Na een bezoek aan de huisarts en een bloedonderzoek kan blijken dat het cholesterolgehalte, de bloedsuikers of de bloeddruk verhoogd zijn.

Gelukkig is het niet alleen kommer en kwel in deze levensfase. Veel vrouwen ervaren meer vrijheid nu het gezin minder aandacht nodig heeft en richten zich op een carrière stap, een nieuwe loopbaan of juist meer tijd voor familie en vrienden, reizen of hobby’s.

Als diëtist begeleid ik vaak vrouwen juist in deze fase. Het is goed om eens kritisch naar het eet- en leefpatroon te kijken en je af te vragen: eet ik niet te vet of energierijk? Zijn er te veel wijntjes of hapjes ingeslopen? Heb ik nu juist tijd voor meer bewegen of sporten?

Ook bij klachten kan ik je advies geven: hoe eet ik toch lekker met minder zout, hoe kan ik mijn cholesterolgehalte verlagen zonder direct aan de medicijnen te moeten.

Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die goed op gewicht zijn, gezond eten en gezond bewegen, beter door de overgang komen en minder last hebben van opvliegers, bot- en spierpijn en depressie. Natuurlijk kan ik als diëtist niet alles oplossen. Maar met een persoonlijk advies kan ik de voeding net wat gezonder maken, terwijl het beslist mogelijk blijft om je eigen leven op jouw manier in te vullen.

Overgewicht bij kinderen.

Zie kinderen